Monday 16 May 2016

SENAMAN..

Dap...dip..dup....dap..dip..dup...tu bukan lagu haiza..Tapi tu bunyi degupan jantung ahkak...huhu..Ahkak membilang hari ni ha..Nampaknye rini da 39w2d..Khamis ni kena serah diri..Ya Allah, risaunye hati ku ini...Bukan ape pengalaman di induce adalah xbest..So harap sangat baby dapat kuar sebelum khamis ni..Xpe ada masa lagi...

So, sabtu lepas ahkak pun merajinkan diri membuat ape2 saja yang patut tuk mempercepatkan proses bersalin..Tapi nampaknye xkuar gak baby ni..hahah..Antara yang ahkak buat adalah:-

1) Berjalan itik..Jalan 2,3 tapak ak da mengah..hahah...
 Bagai itik pulang petang...hahha


2) Naik turn tangga..Hari2 da buat sebab memang umah 2tingkat..
 Hati2..Jangan sampai jadi begini...hihi


3) Makan durian..Kata orang durian panas..Boleh bagi baby bergasak2 dalam perut..Tapi makan 2ulas je..takutla kang kesian baby
 Tengok gambar pun da terliur..Belum bau lagi..


4) Cuci toilet sambil bercangkung..Cuci ala kadar je.


 5) Minum air gas..xtaula membantu ke tak..Menaikkan kencing manis aku ada la kot.


6) Beriadah... Petang sabtu ahkak g berjalan2..Bawa budak2 main ahkak lak berjalan2 keliling padang..

 Ni wajah mak buyong pada 39weeks


 
 Mendaki n menurun bukit

Anak2 main kat taman bawah tu..Jauh x ahkak berjalan...

7) Petua ni belum buat lagi...Orang kata minum air selusuh dekat2 nak bersalin..Ahkak da suruh Mr Man tolong buat..Lebih afdal kalau husband yang buat..Sebab kita kan banyak dosa ngan husband..hahha..Nak tau cmne cara nak buat air selusuh?Ni guna cara Ustaz Don.

Para suami adalah orang yang paling afdhal untuk menyediakannya. Hanya ada 5 langkah untuk di baca:

1. Langkah Pertama

Surah Al-Fatihah (1X)


2. Langkah Kedua

Surah Al-Hasyr Ayat 21 hingga 24

Terjemahan Ayat 21:
Kalau sekiranya Kami turunkan AL-Quran ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnyatunduk terpecah belah di sebabkan ketakutannya kepada Allah. Dan perumpamaan-perumpamaan itu kami buat untuk manusia supaya mereka berfikir. 


Terjemahan Ayat 22:
Dialah Allah tiada Tuhan selain Dia, yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dialah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


Terjemahan Ayat 23:
Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, Raja yang Maha Suci, yang Maha Sejahtera, yang Mengurniakan Keamanan, yang Maha Memelihara, yang Maha Perkasa, yang Maha Kuasa, yang memiliki Segala Keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.


Terjemahan Ayat 24:
Dialah Allah yang Menciptakan, yang Mengadakan, yang Membentuk Rupa, yang Mempunyai Asmaul Husna, Bertasbihlah kepadaNya apa yang di langit dan Bumi. Dan dialah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.


3. Langkah Ketiga

Selawat Syifa'

Selawat Syifa

4. Langkah Keempat

Doa Selusuh

Terjemahannya:

" Ya Allah, dengan hak Maryam, juga hak hamba yang diturunkan kepadanya Surah Maryam, ringankanlah daripadanya (NAMA ISTERI) penderitaan bersalin, dengan rahmatmu wahai Tuhan yang amat mengasihani dari segala-galanya.


5. Langkah Kelima

Terjemahannya:

"Ya Allah, permudahkanlah dan jangan Kau sukarkan kerana Engkaulah yang Maha Memudahkan, segala yang susah adalah mudah bagiMu. Ya Allah, sempurnakanlah dengan kebaikan, dengan rahmatMu, Ya Arhamar Rahimin.


Para ibu pun boleh baca sendiri DOA MARYAM/DOA SELUSUH ni setiap kali lepas solat

 

No comments :

Post a Comment